08 de maig 2015

Capítol 23: 5 ‘till places / Ultima obra


(Translation)
Un altre cop cap al teatre. Aquest cop rere les cortines negres que emmascaren els engranatges i fan del teatre un espectacle màgic. Per primer cop, haig d’apretar més d’un botó; córrer a l’escenari amb llums, treu aquest, porta aquell, ara la boira…
Qui em diria que la llum darrera l’escenari seria tant brillant com a fora!
Havent acabat el disseny de “The Learned Ladies” (imatges) em vaig embarcar en l’últim projecte de teatre a la universitat: “Into the woods”, una obra tant famosa que fins Disney n’ha fet la pel·lícula. Amb els actors ja hi havia treballat en el passat, dissenyadores que s’havien convertit en amistats, i un dels millors mànagers de l’escola juntament amb la directora amb més ressò a la badia. La meva feina? Bàsicament assegurar que el disseny de llums deixava de ser un plànol sobre paper per esdevenir una realitat. En aquest cas, a més, hi havia una pila de trucs i accessoris que calia electrificar per aconseguir els efectes desitjats per part de direcció i disseny. La part creativa queda reduïda a quasi res suplia per tot el coneixement tècnic. Era un bon canvi.

Per bona (o mala) sort durant el meu disseny vaig haver de suplir moltes de les funcions com a cap d’elèctrics, i molts dels errors que ja havia hagut de corregir en altre gent em va servir per evitar cometre’ls en aquest cop. La diferència entre ser cap d’elèctrics (M.E.) o dissenyadora és força gran. Normalment el grup de dissenyadors treballen amb el director per crear un concepte, una idea, i fan el que en cinema en diuen pre-producció. Llavors en termes de il·luminació el/la dissenyador/a en fa un plànol sobre paper que donarà al ME. Un cop els llums estan penjats i funcionen el/la dissenyador/a crearà escenes, ambients, generals. Llavors arriba el que en diuen “Tech week” on els actors es posen en l’escenari amb els elements tècnics com llums, escenografia i so. Es fa l’obra a poc a poc parant sovint per ajustar aquests elements, cal il·luminar els actors adequadament, saber on manquen llums, com usen l’espai etc. Llavors comencen els assajos generals en que s’hi afegeixen les disfresses, i durant 3 assajos s’intenta fer l’obra com si fos de debo, són els últims moments per intentar ajustar la intensitat i el color de les llums. Finalment l’obra s’estrena i com a part del grup de disseny pots marxar a casa i deixar-ho en mans del ME de tenir cura que cada obra tot funcioni bé per la il·luminació.
Com a ME en canvi, reps un plànol i has d’assegurar que és realistes, que tens prou electricitat i lloc per posar tot el que disseny vol. Hi ha converses en que s’ajusta el plànol a la realitat, llavors es pengen tots els llums i es preparen tots els elements especials com els objectes que duran els actors o si han d’encendre un llum a una taula o tocar un timbre... qualsevol cosa que els actors toquin que calgui electricitat és responsabilitat teva. Per sort tens un grup d’elèctrics per ajudar-te en la tasca i és la teva responsabilitat que tot funcioni a temps perquè disseny pugui crear els ambients. Durant “Tech week” és on hi ha més problemes i on es fan els ajustaments, movent llums, afegint-ne,  trobant maneres de realitzar idees d’últim moment i ajustar els llums robòtics perquè funcioni tot per l’estrena. I un cop s’estrena cal estar supervisant que tot funcioni . En aquest cas també haig de posar llums a l’escenari i crear la boira i alguns afectes especials. Molt entretingut  i una gran experiència pel futur!
Tota aquesta experiència m’ha ajudat molt a definir-me com a dissenyadora, programadora i cap d’elèctrics. Treballar en totes les posicions just abans d’acabar la carrera ha marcat un camí molt clar
del que vull fer. Ha sigut una experiència increïble que vull seguir fent durant força temps. Ara només queden 2 obres més, plegar i cap a casa.
Visiteu la meva web per veure més fotos dels meu dissenys i la meva experiència: www.fredbp.com

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada